Ak ste so svojimi deťmi už riešili násobilku, určite viete, že jej zapamätanie si vyžaduje viac času. A veľa precvičovania. Mnoho tretiačikov pri menších hodnotách používa prsty, ale ako čísla rastú, zrazu ich akoby nie je dosť.
Ďalšie pomôcky – kreslenie bodiek, vyfarbovanie štvorčekov či ukladanie nejakých pomocných vecičiek do násobilkových radov pri číslach s niekoľkými desiatkami je zas celkom zdĺhavé. Hoci deti postupne môžu prísť na to, že nemusia vypĺňať všetky rady…
Čo ak ale existuje ešte iné, veľmi jednoduché a rýchle riešenie?
Je doslova na dosah ruky – presnejšie na končekoch prstov. Aj keď sa dá použiť len pre násobenie čísel od 6 do 9, je to skvelá manuálna „kalkulačka“.
Nám sa ručné-stručné násobenie osvedčilo minimálne z týchto dôvodov:
Nech nie je teórie zbytočne priveľa, predstavíme si hneď rozloženie jednotlivých prstíkov. Aby to bolo zrozumiteľné, požiadala som našu študentku o výtvarné spracovanie.
Palce sú pri usporiadaní prstov vždy hore – ako keď niekomu ukazujeme, že je niečo super.
Malíčky majú hodnotu čísla 6, prstenníky 7, prostredníky 8, ukazováky 9 a palce majú na obrázku síce 10, ale ako s desiatkou s nimi nepočítame.
A teraz k samotnému násobeniu. Máme napríklad príklad 7×9:). Ak popis na obrázku pôsobí na prvý pohľad hrozivo, neľakajte sa. Postup je naozaj nenáročný.
Postup pri počítaní príkladu 7×9, alebo všeobecný návod, ako na to:
Pre lepšie pochopenie si precvičíme ešte ďalší príkladík. Tento raz 7×8.
Pri násobení čísel 7 a 8 budeme postupovať podobným spôsobom. Spojíme prsty 7 a 8. Všetky, ktoré sú od nich nižšie, vrátane tých spojených, vynásobíme číslom 10, čím získame hodnotu 50 (5 spodných prstov x 10 = 50).
Nad spojenými prstami máme 3 pršťoky vľavo a 2 vpravo. Vzájomne ich vynásobíme, čiže 3 x 2 je 6. Obe hodnoty teraz sčítame, čím dostaneme 50 + 6 = 56.
Do tretice vraj všetko dobré. Takže skúsime ešte jeden.
Ako s pomocou prstov vyriešiť príklad 8×8?
Opäť, spojíme prsty, ktoré majú prisúdenú hodnotu 8. Takto máme 6 prstov na vynásobenie číslom 10 (tie, ktoré sú spojené a tie, čo sú pod nimi). Hore nám zostali 2 a 2 prsty, premeníme ich teda na 2 krát 2. Výsledky sčítame a máme 60 + 4, čo je celkovo 64.
Verím, že návodík je zrozumiteľný a stihli ste sa s ním už aj skamarátiť.
Tak s radosťou do počítania! Aspoň naša školáčka sa naozaj teší, keď si takto dokáže pomôcť:)
Milá Natália, možno si ešte pamätáte Emku z Montessori škôlky:) Chcem sa vám poďakovať za spravovanie vybraných slov, ktoré nám pomáhajú pri domácom učení a taktiež momentálne s pomôckou s násobením. Ďakujem vám za vašu pomoc a želáme všetko dobré. S pozdravom Emka s maminou:)
Jéj, svet je malý:) Ďakujem krásne a teším sa, že sme sa takto „stretli“. Držím palce, nech sa vám s Emkou darí. Všetko dobré:).