V kráľovstve slovných druhov

Tak sme sa k tomu konečne dostali. Po vybraných slovách kraľujú druhej polovici 3. ročníka slovné druhy. Podstatné mená, prídavné mená, slovesá, číslovky, zámená… Tak trochu des. Ale aby tomu nevládlo len zúfalstvo, zmobilizovala som sa a vytvorila im ríšu. A zrazu to už nie je také hrozné:). Poďte, pozývam aj vás. Máme tu príbeh, kartičky, dáky testík ťaháčik. (Niečo si tu nájde ešte aj 4. ročník.)

Kde bolo tam bolo… Tak sa začína väčšina rozprávok. Náš príbeh nie je výnimkou. Verte, či nie, existuje aj Kráľovstvo slovných druhov. Našťastie. Vzniklo preto, aby pomohlo deťom hravou formou pochopiť inak vcelku nudnú a nezáživnú tému.

Príbeh vychádza z Montessori pedagogiky. Inšpirovala som sa knihou od Clausa-Dietera Kaula (Deset dětských přání, MAITREA), známeho učiteľa a lektora v tejto oblasti. Keďže však úplne ideálne nespĺňal moje predstavy, značne som ho upravila a dotvorila. Okrem toho v ňom niektoré slovné druhy chýbali (vzhľadom na gramatickú odlišnosť jazykov).

Najprv som vytvorila verziu, v ktorej sa to začínalo princom. Naša školáčka však rozhodne protestovala, že chce mať „babinec“ a tak vo finále existujú príbehy dva – dievčenský a chlapčenský.

Ukážka princeznovskej verzie:

Príbehy si môžete stiahnuť tu:

Verzia pre dievčatá: slovné druhy príbeh_dievčenský_opr

Verzia pre chlapcov: slovné druhy príbeh_chlapčenský_opr

Ako s príbehom pracovať

Moje odporúčanie je začať ako s rozprávkou a najprv si ho len prečítať spolu s dieťaťom. Ideálne viackrát. Príbeh obsahuje všetky slovné druhy. Pre deti, ktoré sú v 3. ročníku stačí oficiálne vedieť polovicu z nich (ohybné slovné druhy). Napriek tomu sa môžu s celou ríšou zoznámiť už teraz a podľa záujmu, schopností a času sa môžete ďalej rozhodnúť, či bude pracovať len s predpísaným obsahom, alebo pôjdete i za hranicu aktuálneho ročníka…

V príbehu má každý slovný druh svoje špecifické pomenovanie – predstavuje postavu alebo personifikovaný predmet (princezná/princ, vysoká fialová dáma, zelený mesiac…). Súčasne má farebný kódgrafický symbol.

Veľkými písmenami je zdôraznené to, čo je pre daný slovný druh kľúčové – napríklad otázky, ktorými sa naň pýtame alebo priamo konkrétna ukážka.

Každý predstaviteľ má nejaké špecifikum, vďaka ktorému by mal byť ľahko odlíšiteľný, zapamäteľný a ľahšie pochopený. Toto môže byť v prvej fáze učenia využité aj na tvorenie pomocných otázok.

TIP: Deti, ktoré rady kreslia si môžu k príbehu vytvoriť knižku – výtvarne spracovať každú z postáv a zakresliť to, čo je pre ňu typické… Tj. princezná bude mať čierne trojuholníkové šaty a dieťa jej môže dokresliť hlávku s vlasmi a korunou, dať šípku alebo bublinu s otázkou „KTO?“ pre postavu a „ČO?“ pre korunu… a podobne.

Po oboznámení sa s príbehom a jeho postavami prichádza na rad praktická časť.

Práca so symbolmi

Ku každému slovnému druhu je priradený špeciálny grafický znak. Napríklad, podstatné meno má čierny trojuholník, sloveso červený kruh a podobne.

POZNÁMKA: Čo sa týka častíc, môžete sa stretnúť aj s iným grafickým a farebným kódom. Žltý ovál som sa rozhodla použiť, pretože už existujú Montessori pomôcky, ktoré ho obsahujú (napríklad firma Ježpodi:).

Ukážka grafických symbolov slovných druhov:

Symboly sú vyrobené jednoducho vo Worde a hárok si môžete stiahnuť tu: SLOVNÉ DRUHY

Pôvodne som bola rozhodnutá si symboly slovných druhov kúpiť. Nejaké krásne z dreva. Nakoniec to ale vyšlo tak, že som ich spravila sama (korona tomu trochu dopomohla) a zostali sme pri papierových:).

Vďaka tomu sa o ne môžem podeliť aj s vami. Tu je ukážka šablóny:

Šablónka na stiahnutie: slovné druhy šablóna

Tlač je vhodná na tvrdší papier. Jednotlivé slovné druhy si treba vystrihnúť. Je to trochu pracnejšie, ale dá sa to zvládnuť.

Kto chce pomôcku s dlhšou životnosťou, odporúčam následne zalaminovať (hoci tiež bojujem s tým, že je to plastová fólia).

Hotovej pomôcke potom nájdite nejakú peknú krabičku alebo boxík s triediacimi priehradkami.

Ako sa učiť s grafickou pomôckou 

Ponúka sa viacero možností. Predpokladom ale je, že dieťa už má spojený symbol s postavou z príbehu alebo konkrétnym slovným druhom.

Potom sa môžete hrať napríklad takto: „Myslím na nejakú princeznú… Kto alebo čo by to mohlo byť?“ Mám v ruke čierny trojuholník a podávam ho školákovi. Dieťa vymyslí podstatné meno. Dajme tomu, kvet. „Teraz tmavomodrá dievčina šibne prútikom, aká by tá kvetina mohla byť?“ Prihrám prvý tmavomodrý trojuholník. Dieťa povie napríklad červený. Postupne mu podávam ďalšie tmavomodré trojuholníky. Voňavý. Krásny„Vidíš koľko prídavných mien si vytvoril/vytvorila…“

Podobne to môže byť s podstatným menom a slovesom. Naša školáčka si vybrala za princeznú psa (tj. vytvorila podstatné meno pes). Začala som jej podávať červené kruhy, ktoré predstavujú sloveso a jej úlohou bolo vymýšľať, čo by ten pes mohol robiť. A tak bolo, že: behá, skáče, kaká, grcia, oblizuje…:)) Celkom si to užila a bola sranda.

Ďalším stupňom je pracovať so symbolmi pri písanom texte. Opäť je viac možností.

Najprv môžete začať s jednoduchými vetami. Napríklad „Malý pes behá. Mama varí chutnú večeru.“ Treba dať len pozor, aby toho nebolo naraz moc. Pod vetami nechajte priestor na grafické symboly, ktoré skúša dieťa priraďovať. Môže ísť po jednotlivých vetách, ale tiež sa môžete hrať – napríklad, nájdi všetky princezné/podstatné mená, teraz odober všetky červené slnká/slovesá a pod.

Ďalšou obmenou je vytvárať vlastné vety. Zoradíte napríklad malý modrý trojuholník, čierny trojuholník a červený kruh – a vyzvete dieťa, aby podľa toho vymyslelo vetu (tj. vetu, ktorá obsahuje prídavné meno, podstatné meno a sloveso – v tomto poradí). Inokedy môžete to poradie zmeniť, niektorý symbol odobrať, iný pridať. Toto je mimochodom zadanie, ktoré bude aj na záverečnom teste zo slovenského jazyka.

Ako vidíte, možností je naozaj neúrekom…

Dodatočné ťaháky

Po dokončení tohoto príspevku mi cestou z mestečka prišiel ešte jeden nápad. Aby sa deťom jednotlivé slovné druhy lepšie uložili do hlávok, vytvorila som kartičky so slovami.

farebne rozlíšené podľa kategórií – takže sa im vďaka tomu budú lepšie identifikovať.

Nech sa páči ukážka. Najprv pre ohybné slovné druhy (3. ročník):

Kartičky ohybných slovných druhov si môžete stiahnuť tu: ohybné slovné druhy

Práca s kartičkami je jednoduchá. Po vytlačení (odporúčam na tvrdý papier, laminovať potom netreba) a nastrihaní si deti môžu skladať vety – buď podľa svojich predstáv alebo na základe zadania.

Napríklad z kartičiek podstatných mien (čierna) si vyberú slovo mačiatko.

Potom z prídavných mien (tmavomodrá) skúsia k nemu napasovať také, ktoré by sa im hodilo – napríklad fľakaté. Jednotlivé tvary môžu skloňovať, či ohýbať (tj. malá, malé, malý…).

K fľakatému mačiatku budú ďalej hľadať sloveso (červená). Čo by mohlo robiť? Dajme, že sedí.

Z predložiek zvolíme na a z podstatných mien dáme dvor.

Celá veta bude teda: Fľakaté mačiatko sedí na dvore.

Teraz môže dieťa mať za úlohu použiť zámeno, pridať číslovku, citoslovcia a podobne.

K tomu môžeme zobrať kartičkové grafické symboly (čierny trojuholník, červený kruh…) a priradiť ich k jednotlivým slovám.

Tu je kreatívna ukážka. Prvú vetu (Ufúľané mačiatko sedí na dvore.) som našej školáčke zadala a jej úlohou bolo priradiť grafické symboly slovných druhov. Druhú vetu si už vytvorila sama (Bez stromu je smutno?). Niektoré slová, ktoré jej chýbali, si dopísala. Takisto si urobila kartičky aj na interpunkčné znamienka:) Hoci je tretiačka, po pár cvičeniach už v pohode určovala aj predložky, príslovky, spojky atď.

A teraz ukážka neohybných slovných druhov (4. ročník):

Neohybné slovné druhy si môžete stiahnuť tu: neohybné slovné druhy

Ak by ste si chceli vymyslieť aj vlastné slovíčka, pridávam i prázdnu šablónku, do ktorej si ich môžete príslušnou farbou zapísať.

Prázdna šablónka na dopísanie slovíčok na stiahnutie: prázdna šablóna

Celkom na záver ešte pridávam 3 testíky na precvičenie slovenského jazyka pre 3. ročník.

Stiahnuť si ich môžete cez tento link (vytvorila som ich podľa požiadaviek na 2. polrok, niečo málo som pridala, niečo odobrala – dodatočne pridávam rozšírenú verziu): TESTY SJ 3 rocnik 2 polrok_rozšírené

Po niekoľkých dňoch som sa rozhodla dať dokopy ešte ďalší ťaháčik, ktorý je akýmsi prehľadným sumárom. Môže byť užitočný už i pre tretiačikov (zatiaľ čisto len na orientáciu), samozrejme, pre štvrtákov – a možno aj pre rodičov. Zistila som, že správne určiť niektoré slovné druhy nemusí úplne jednoduché napriek vyššiemu vzdelaniu:))

Na jeho vytvorenie som prezrela viacero zdrojov. Takto vyzerá finálna pomôcka:

Ťaháčik v pdf formáte si môžete stiahnuť tu: ťaháčik_slovné druhy

PS: Titulná fotografia neslúži ako vzor správnosti:) A ak by ste náhodou niekde našli chybičku, pokojne mi dajte vedieť…

Verím, že si to aj so svojimi deťmi aspoň trochu užijete a slovenčina tak bude o niečo viac „friendly“:)

Veľa šťastia na testoch či pri učení.

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre
  1. Lucia píše:

    Dobrý deň, veľmi pekne ďakujem za krásne vypracovaný materiál a za to, že ste ho dali takto voľne k dispozícii. Nech je Vám to dobrom oplatené :)

    Ak sa nenahneváte, rada by som ešte upozornila na malú chybu v texte, kde k otázke „Kedy?“ je priradená odpoveď „V noci.“. Tu ale ide o príslovkové určenie času v rámci vetných členov. Pri rozbore slovných druhov je to predložka a podstatné meno.

    Berte to, prosím, len ako môj purizmus a nie rýpanie, lebo si naozaj vážim sprístupnenie úžasného materiálu.

    Všetko dobré prajem,
    Lucia

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Lucia, ďakujem veľmi pekne za odozvu a tiež za upozornenie. Materiál som opravila a miesto „v noci“ je text zmenený na „večer“. Ešte raz vďaka a všetko dobré:)

Napísať odpoveď pre Natália Sollárová Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *