(Rýchla) prírodoveda a vlastiveda pre tretiakov

Máme pár dní pred skúškami. Naša školáčka to berie maximálne športovo. Vždy, keď sa len trochu dá, vytratí sa von a hojdá sa na rebríku alebo vyrába vrhacie kotvy:). Sedenie pri knihách ju (zatiaľ) moc neberie.

Prírodovedu a vlastivedu sme doteraz mávali formou ústnej skúšky. Korona to zmenila. Miesto rozprávania bude písať. Vzorové testy z týchto predmetov sme však nedostali, len okruhy. A tak, na záchranu situácie, som nejaké vytvorila. Vraj sú celkom zábavné (povedala naša neposedka:).

Testíky som zostavovala na základe pracovných učebníc od vydavateľstva Aitec. Z vyššie uvedených dôvodov pokrývajú učivo 2. polroka (to však nemusí znamenať, že tam nájdete všetko, čo bude vaša škola vyžadovať – každá má totiž svoje sylaby).

Cieľom nebolo zdecimovať dieťa, ale pomôcť mu precvičiť učivotrochu nad ním popremýšľať. Zvlášť niektoré časti vlastivedy boli dosť nezáživné, takže v priebehu školského roka sme tomuto predmetu moc nedali.

S prírodovedou to bolo lepšie, pretože je viac zo života. O zvieratách, rastlinách (liečivých i jedovatých) sa veľa rozprávame bez ohľadu na predpísané témy.

Máme tiež výhodu v tom, že naša záhrada je taká prírodná mini zoo – máme tu rôzne druhy vtáčikov (sojka, pinka, žlna, ďateľ…), pravidelného návštevníka ježka, rôzne väčšie chrobáky, pardon, bezstavovce (zlatone – jeden pózuje aj na titulnej fotografii, roháče, fúzače) a navštívili nás už i dospelé užovky (hneď dve naraz). Okrem toho nám tu rastie množstvo liečivých rastlín – ohľadom nich sme si dali vyučovanie v teréne…

Keďže čas sa kráti, nebudem viac zdržiavať a kto potrebuje môže si oba testovacie testy stiahnuť.

Tu je ukážka testu z prírodovedy:

Celý test má 4 strany. V krúžkovacích otázkach je viac možností – niekedy je správna len jedna, inokedy všetky.

Stiahnuť si ho môže tu: Prírodoveda 3 ročník II polrok

Ak nemáte k dispozícii uvedenú učebnicu, resp. nie ste v prírodných vedách až tak doma, pripravila som k „písomke“ aj kľúč.

Vyzerá takto:

Celý „kľúčik“ k správnym odpovediam nájdete tu: Prírodoveda 3 ročník II polrok_kľúč

Keďže test je dosť rozsiahly, hopsalka ho robila na dvakrát – jeden deň polovicu, druhý deň polovicu. Išlo jej to celkom fajn:)

Čo sa týka vlastivedy, sama som mala problém sa s ňou skamarátiť. Tak sme zobrali mapu Slovenska a ukázali sme si pohoria, rieky, nížiny, mestá… i naše okolie. To bola tá lepšia časť:).

Ostatné sme prebehli „z rýchlika“. Keďže sme mali začiatkom jari záchrannú akciu veverička (ak sa podarí, viac napíšem v inom príspevku), národné parky a CHKO boli pre nás celkom zrozumiteľné… Vcelku vtipné boli aj nárečia. Kupodivu, najväčšie ťažkosti robili našej školáčke znaky jari a leta.

Ukážka vlastivedného testu:

Celý test má 3 strany a stiahnuť si ho môžete tu: Vlastiveda 3 ročník II polrok

Dali sme ho dnes na jeden záťah (s menšími odbočeniami od vytýčeného smeru:). Takisto aj k nemu som urobila kľúč.

Kľúč k testu z vlastivedy vyzerá takto:

Niektoré témy v požadovaných okruhoch boli naozaj hrozné a akoby o ničom. Povedali sme si o nich stručne, aby školáčka vedela aspoň to, že niečo také existuje a následne sa jej pomocou testu ešte pripomenuli.

Kľúč k testu z vlastivedy môžete nájsť tu: Vlastiveda 3 ročník II polrok_kľúč

Vypracované testy odporúčam odložiť. My sme si v nich dodatočne neónovými fixkami vyznačili to, čo treba vedieť a ešte ich použijeme na záverečné opakovanie.

Rovnakým spôsobom môžete zužitkovať i kľúč, v ktorom červené časti hneď „udrú“ do očí.

Pôvodne som chcela pripraviť aj nejaké kartičky – k liečivým bylinkám, jedovatými rastlinám, hubámvtáčikom. Do termínu skúšok to už nestíham, ale keďže sú to zaujímavé témy, niekedy sa tu určite objavia…

Veľa skutočných úspechov:)

PS: Pri záverečnom čítaní som zistila, že ma v testoch na niektorých miestach zradilo formátovanie (označovanie odrážok niekde nezačína a, ale iným písmenkom… atď.) – snáď mi odpustíte:))

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre
  1. Zuzana Hauková píše:

    Vážená pani Natália Sollárová,
    chcela by som sa Vám poďakovať za túto ohromnú pomoc.
    Som vychovávateľka a na poslednú chvíľu ma oslovili prijať miesto nekvalifikovaného pedagóga. Poctivo si robím doma prípravy, hľadanie mi však zabralo najviac času.
    Vaša ponuka prác mi môj začiatok neuveriteľne uľahčí. Neviem, a vlastne ani nechcem, to robiť povrchne, mám 57r, som stará škola,,,, čo vnímam ako pozitívum.
    Veľká vďaka
    Zuzana Hauková

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Zuzana,
      ďakujem veľmi pekne za milé slová a teším sa, že Vám moje materiály pomohli.
      Prajem veľa pohody i radosti pri vzdelávaní a krásny vzťah so žiakmi…:)
      NS

  2. Danka Lefkovitsova píše:

    Milá Natália, vrela vďaka za Vaše materiály.

  3. Zuzana Hajikova píše:

    Dobry vecer Vam prajem.Mozem Vas poprosit a nieake prospekty na Vlastivedu 3 rocnik na test.Nasa OBEC.Za pochopenie dakujem ZUZANA

    • Natália Sollárová píše:

      Dobrý deň, Zuzana, myslím, že ako referencia Vám dobre poslúži školou odporúčaná učebnica + overiť si u vyučujúcich, aké majú požiadavky. Niekde môžu dávať väčší dôraz na prácu s mapou, aby sa dieťa nemuselo len „bifliť“.
      Svoju obec môžete jednoducho spracovať, keď napríklad odfotíte jej dominanty, fotky si dieťa nalepí a urobí k nim popis. Všetko dobré prajem.

  4. Zuzana Hajikova píše:

    Dobry večer ešte raz Vam dakujem

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *