Domáca pokusáreň

Zvedavosť a túžba objavovať je jedna zo zaručených ciest k poznaniu. Vlastne, chuť vymýšľať kadejaké veci a pátrať, čo sa stane „keď“ je u detí asi stále prítomná. Na nás, dospelých, je vytvoriť pre to podmienky.

Toto je tak trochu spomienkový príspevok – z obdobia, keď mala moja dcéra okolo 6 rokov a stále chcela robiť všelijaké pokusy.

Aby som jej to umožnila a súčasne nemusela hocikedy na počkanie chystať veci na experimentovanie, vytvorili sme „domácu pokusáreň“.

Na menší plech som jej naskladala rôzne fľašťičky, poháriky, tégliky, skúmavky… a naplnila ich surovinami z domácnosti. Takto pripravené ich mala neustále k dispozícii a mohla podľa záujmu vytvárať rôzne receptíky.

Čo potrebujete:

  • tácka alebo menší plech či krabica – na nádobky
  • tácka ako pracovný priestor (resp. obrus…)
  • rôzne poháre alebo fľaštičky
  • múka, ocot, sóda, prášok do pečiva, cukor, soľ, kakao…
  • rôzne koreniny a semienka – červená paprika, ľan, chia, škorica…
  • potravinárske farbivo
  • misky
  • mažiarik
  • pipety
  • lyžičky, lievik
  • hubka/handrička…
  • alt. zásterka

Veci, ktoré sú určené na pokusy môžu byť čokoľvek, čo máte doma v komore – a ktoré vyhodnotíte, že sú pre vaše dieťa bezpečné.

POZNÁMKA: Táto aktivita je vhodná pre dieťa vo veku minimálne 4,5 až 5 rokov, ktoré už vie, čo môže jesť. Zároveň je dobré vysvetliť si, že toto je priestor, kedy môže skúmať potraviny – a že jedlo, ktoré dostane na tanieri je len na jedenie:)

Z vanilkových strukov sa mi doma nahromadili sklené skúmavky s vrchnákom – naplnila som ich rôznymi semienkami a korením: ľan, kurkuma, chia, škorica, horčičné semienko, červená paprika…

Vyzerali lákavo a dobre sa s nimi manipulovalo – dieťa nabádajú k zvýšenej opatrnosti, lebo sú z tenkého skla a aj ich otváranie či zatváranie si vyžaduje pozornú prácu rúk… Umiestnila som ich do pohárika, aby boli zvislo a tým ľahko dostupné.

Pri samotnej práci som svojej vedátorke nechala slobodu prejavu. Samozrejme, najprv sme si dohodli niektoré pravidlá:

  • pracuje sa len na tácke alebo podložke
  • všetko vraciame do pôvodného stavu (rozliate utrieme, nádobky umývame…) – podľa schopností dieťaťa

Pri takejto aktivite vydržala niekedy naozaj dlho. Precvičila si pritom množstvo zručností – lyžicovanie, presýpanie, prelievanie, otváranie a zatváranie rôznych nádobiek, miešanie, utieranie, umývanie, usporiadanie, porovnávanie…

A v neposlednom rade aj prácu vo vymedzenom priestore.

Takéto obdobie ju „držalo“ pekných pár mesiacov, takže postupne sme prešli k tomu, že nádobky som jej dopĺňala približne raz za týždeň a musela s ich obsahom hospodáriť…

Zo začiatku to bolo trochu ťažšie, ale ako si svoju potrebu napĺňala materiál jej vydržal čoraz dlhšie.

Niekedy z toho vznikli naozaj prazvláštne zmesi…:))

Ak sa túto jednoduchú, ale zaujímavú aktivitu rozhodnete dopriať aj vašim deťom, prajem veľa radosti z objavovania:)

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *