Ako sme testovali kyseliny a zásady

Chuť urobiť nejaký pokus sa nájde vždy:). Tento raz sme sa rozhodli pre trochu sofistikovanejší experiment, počas ktorého si moja vedátorka vyskúšala naozaj veľa činností – krájanie, strúhanie, odšťavovanie, prelievanie, porovnávanie, vyhodnocovanie…

Na dospelom je pripraviť potrebné suroviny a pomôcky – odporúčam nachystať ich napríklad na tácky, aby dieťa mohlo plynulo prechádzať od jednej činnosti k druhej.

Aktivita je z väčšej časti zvládnuteľná približne od 4 – 5 rokov. Samozrejme, je potrebné vychádzať zo schopností svojho dieťaťa a v prípade potreby na pokuse spolupracovať.

Do úvahy treba brať aj časovú náročnosť a následné upratovanie:)

Prikladám zoznam potrebných vecí a fotografie, ktoré dokumentujú, ako sme postupovali…

Suroviny na pokus:

  • červená kapusta – stačia 2-3 listy, ale môže byť i viac
  • prášok do pečiva
  • citrón alebo citrónová šťava
  • obyčajné tuhé mydlo
  • čistá voda
  • horúca voda

Pomôcky:

  • džbán
  • doska na krájanie, nôž (podľa veku a schopností dieťaťa)
  • ručný odšťavovač na citrusy alebo aspoň vidličku
  • strúhadlo
  • sitko
  • 4 rovnaké – ideálne sklené priehľadné poháre
  • mištičky, lyžičky, tácky…
  • lakmusové papieriky (nemusí byť)

Najprv treba nakrájať červenú kapustu na menšie kúsky.IMG_20170907_101657

Kúsky kapusty vkladáme do džbána.IMG_20170907_101715

Čím ich bude viac, resp. čím budú menšie, tým lepšie, pretože bude viac častí, z ktorých sa môže uvoľňovať farbivo.IMG_20170907_101745

Nakrájanú kapustu zalejeme veľmi horúcou vodou (toto bola činnosť, do ktorej som sa aktívne zapojila) a necháme lúhovať. Aby sa farbivo lepšie uvoľnilo, pomohli sme mu dreveným drvičom – ale poslúži vám aj vareška.IMG_20170907_103037

Nasledovala príprava citrónovej šťavy. Použili sme čerstvý citrón – presnejšie šťavu vylisovanú z jednej polovice.IMG_20170907_103144

Prelievanie čerstvej šťavy do mištičky.IMG_20170907_103221

Ďalšou látkou, ktorú sme potrebovali vyrobiť bola mydlová voda. Mydlo je dobré nastrúhať na čo najjemnejšie hoblinky.IMG_20170907_103309

Čím menšie kúsky mydla, tým lepšie sa bude rozpúšťať.IMG_20170907_103340

Nakoniec sme mydlo zaliali trochou vody a zamiešali.IMG_20170907_103415

V studenej vode sa bude rozpúšťať pomaly, preto je lepšie použiť teplejšiu…IMG_20170907_103429

Kým sa pracovalo na príprave pokusných látok, kapusta sa vylúhovala a pustila farbu. Tekutinu sme precedili cez sitko a rozliali do štyroch približne rovnakých pohárov.IMG_20170907_105705

Teraz môžeme pristúpiť k samotnému pokusu. Postupne pridávame do každého z pohárikov inú látku. Aby sme vedeli, čo sme kde dali, pokusné ingrediencie sme uložili za jednotlivé poháriky. Ako prvý nasledoval prášok do pečiva.IMG_20170907_105812

Ďalšia v poradí bola citrónová šťava.IMG_20170907_105826

Do tretieho pohárika sme pridali mydlovú vodu a do posledného čistú vodu.

A tu je výsledok. Kapustová voda v niektorých pohárikoch sa zmenila. Tekutina, do ktorej sme dali prášok do pečiva sa zakalila, ale jej farba zostala takmer rovnaká. Najvýraznejšie sa zmenila farba v druhom poháriku – pôsobením citrónovej šťavy očervenela:).  Mydlo prefarbilo kapustový výluh na zeleno a čistá voda nespôsobila nič…IMG_20170907_105938

Skúsili sme do pohárikov pridať ešte viac substancií – čiže sme obsah pokusných látok skoncentrovali, aby sme zistili, či bude zmena výraznejšia.IMG_20170907_110032

Finále. Záverečná časť a vyhodnotenie je vhodné skôr pre staršie deti, ale pokus si môžete urobiť, aj keď nemáte prúžky na testovanie PH – pre deti bude určite zaujímavé už len sledovanie zmeny farby.

My sme do tekutiny v pohárikoch namočili lakmusové papieriky, nechali ich vyschnúť a potom sa podľa škály snažili určiť, či nám vznikol kyslý, zásaditý alebo neutrálny roztok a prečo…IMG_20170907_121847

Pokus priniesol spokojnosť na oboch stranách (dieťa i dospelý) a určite ho odporúčam i vám:)

 

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *