Vybrané slová po „B“ a „M“

Hlavnou témou, čo sa týka slovenského jazyka, sú v 3. ročníku vybrané slová. Rokmi ich akosi pribúda a „nahustiť“ toľko slovíčok do hlávok v priebehu pár týždňov môže dať celkom zabrať… Aby sme si to trochu uľahčili, opäť som tvorila myšlienkové mapy a kartičky.

Keďže sa učíme doma, použili sme nasledovný postup:

  • práca s myšlienkovou mapou – zoznámenie sa s vybranými slovami, ich zafixovanie
  • cvičenia s malými kartičkami – obsahujú vybrané slová a tiež výnimky doplnené o obrázok
  • hra s 3-zložkovými kartami – na precvičenie niektorých vybraných slov po b (biť/byť…), ktoré zvyknú niekedy robiť ťažkosti
  • cvičenia v učebnici zo slovenského jazyka pre 3. ročník
  • slovné hry v rámci každodenného života – „S akým i/y si teraz odomykáš…, premýšľaš…?“

Poďme teda na konkrétne materiály.

Vybrané slová po B

Pre našu domaškoláčku som vytvorila takúto myšlienkovú „mapu“ (viď obrázok nižšie). Slúži na ukotvenie vybraných slov v pamäti – pôsobí predovšetkým vizuálne. Dieťa si akoby „odfotografuje“ napísané výrazy do pamäťového „šuplíčka“ – pomôže mu v tom aj obrázok resp. slovné spojenie, cez ktoré sa vytvára asociácia…

Zábavným spestrením je zahrať si pritom pantomímu, tj. znázorniť slová, u ktorých sa to dá, pohybom a výrazom tváre.

Osviežiť pamäť, keď si dieťa nevie na niektoré slovo spomenúť, pomôže aj posunok – napríklad prsty ako rožky pri hlave môžu symbolizovať býka, vlnovka rukou vo vzduchu niečo, čo už odišlo (bývalé časy), pohyb ako pri pití čaju pripomenie obyčaj…:)

Myšlienková mapa na stiahnutie: vybrané po B

V ďalšom kroku som študentke ponúkla obrázkové kartičky.

Prvá časť obsahuje vybrané slová – odporúčam začať len s nimi. Keď už budú dieťaťu dostatočne známe, môže sa pridať aj druhá časť kartičiek s výnimkami (sú písané kurzívou).

Kartičky zvyknem strihať po dvojiciach, aby ich nebolo príliš veľa a potom zalaminovať (tj. vzniknú páry napr. by-aby, bystrý-bystrina, dobytok-býk…).

Žiačik môže na slová na kartičkách vymýšľať vety (čím smiešnejšie, tým lepšie:), príbeh, odpisovať ich do zošita.

Z najťažšie zapamätateľných výrazov si môžete vyrobiť napríklad i pexeso – stačí ich vytlačiť dvakrát…

Na konci súboru ešte nájdete niektoré odvodené slová. Celý si ho môžete stiahnuť tu: kartičky vybrané slová po B

Keďže vybrané slová po B obsahujú okrem iného aj výrazy byť, biť, dobyť a podobne, vyrobila som ešte trojzložkové karty, ktoré pomáhajú mať v tom jasno:)

Na ilustráciu prikladám niektoré z nich.

Celý dokument má 10 strán, celkovo 20 slovných spojení. Niektoré sú doplnené o poznámky…

Práca s trojzložkovými kartami môže byť i dynamická. Ale od začiatku – školákovi najprv predstavíme pravú stranu kartičiek, tj. kde je obrázok a slovné spojenie spolu, ako jeden celok. Niektoré sa dajú využiť aj ako zaujímavý námet na rozhovor.

Neskôr ich vymeníme za rozdelené kartičky – osobitne obrázok a osobitne výraz. Tu je viac možností. Spomínaná živšia práca môže prebiehať napríklad tak, že dieťa priradí oddelené slovné spojenia k obrázku. Potom sa vzdiali a spoluhráč mu dáva otázky alebo len povie výraz napríklad: „Byť, či nebyť…“, „V telocvični hrajú vybíjanú…“, „Pribíjala som klince a…“ a pod. Dieťa zakaždým povie, aké i/y by tam dalo a ide sa pozrieť na kartičku. Ak odpovedalo správne, môže si zobrať štítok s výrazom ako trofej. Pokiaľ sa pomýlilo, pozrie si, ako to má byť, ale štítok nechá na mieste. Takto to pokračuje, kým nezíska všetky slovné spojenia… Tento spôsob je vhodný aj pre „akčnejších“ študentov:).

Samozrejme, možností je viac… Záleží, čo vás baví.

Trojzložkové karty na stiahnutie: kartičky 3 zložkové po B

Vybrané slová po M

Od našej domožiačky mi prišla reklamácia, že si chce myšlienkovú mapu vyfarbiť sama (že mi to tiež nenapadlo:) a tak je ďalšia v čierno-bielom prevedení. Aj za lienku som dostala „spucung“, že prečo som ju vymaľovala…:))

K týmto vybraným slovám si môžete ešte dopísať či dokresliť zmysel a pomyje

Myšlienková mapa s vybranými slovami po M na stiahnutie: vybrané M

Opäť nasledujú kartičky s obrázkami.

Postup je rovnaký ako pri kartičkách po B. Výnimky sú zase písané kurzívou.

Naša domaškoláčka bola celkom kreatívna. Tvorila napríklad vety: „Z umelých mihalníc sa mu mihalo pred očami. Na myjavský štadión prišli traktory so smykom. Keď som odomykala hlavu robotovi, tak sa celý mykal…“ Na niektorých sme sa veru aj zasmiali:).

 

Obrázkové kartičky s vybranými slovami po M si môžete stiahnuť tu: kartičky vybrané slová po M

Postupne pridám materiály aj k ďalším vybraným slovám.

Prajem veľa zábavy a učenie s ľahkosťou:)

 

 

Natália Sollárová
Som matka, kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes tieto schopnosti prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale vedomým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Verím v silu a múdrosť rodičov, pomáham im znovu objaviť ich rodičovské kompetencie. Som certifikovaná poradkyňa pri dojčení, lektorka viazania bábätiek do šatky, neustále študujem informácie o rešpektujúcom prístupe, ktorý som pretavila do praxe ako učiteľka v Montessori škôlke, pri výchove svojho dieťaťa a domácom vzdelávaní. Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.