Angličtina sa dnes už považuje za samozrejmosť.
Oficiálne nám po prvý raz pribudla v treťom ročníku. Vtedy sme vôbec netušili, čo môžeme od preskúšania čakať a tak mi pred koncom prvého polroka nebolo všetko jedno. Zvlášť, keď som si prečítala, čo všetko môžu od našej domškoláčky vyžadovať. Na prvé „rande“ s týmto predmetom sa mi toho zdalo aj dosť.
Keď sa oblasť môjho „jašteričieho“ mozgu dostala z prvotného návalu paniky, prišiel k slovu neokortex (to je tá rozmýšľacia časť:) – utriedila som jednotlivé okruhy a pustila sa do práce.
Postupne, ako sme začali preberať dané témy, som zistila, že veľa už vieme a to nové sme si rýchlo osvojili vďaka efektívnemu spôsobu učenia – veľa sme sa pritom hrali i smiali:).
Pred zdieľaním pomôcok by som rada spomenula, ako to u nás máme s angličtinou. Napriek tomu, že moja úroveň vôbec nie je najhoršia, ešte donedávna som si často pripadala zabrzdená i hluchá zároveň a v strese, či to poviem správne:) Preto sa teším, že naša študentka takéto zábrany nemá. Od útleho veku som sa ju (primerane) snažila vystavovať hudbe a „native“ anglickým nahrávkam (pesničky, rozprávky…) a zdá sa, že to malo nejaký efekt – poznať to na prízvuku, počuje i to, čo mne niekedy uniká a hoci sme sa v prvých rokoch systematicky nič moc neučili, vedela bez ostychu rozprávať v krátkych vetách (správnosť neberiem do úvahy).
Akákoľvek reč, náš i cudzí jazyk, je vlastne hudba. Má svoju melódiu.
Deti do minimálne 6 roku majú schopnosť sa s ľahkosťou naučiť hociktorý jazyk – a to vďaka svojmu absorbujúcemu duchu. Ideálne vtedy, pokiaľ je prirodzenou súčasťou ich prostredia. Dokonca sa úplne bez námahy dokážu stať multilingvistami. Ak mama hovorí napríklad po slovensky, ocino po anglicky, babka po francúzsky a deti v kolektíve po „hocijako inak“, bude pre nich úplne normálne a prirodzené, prehadzovať „výhybku“ z jedného jazyka do druhého.
Samozrejme, „cudzie reči“ si je možné osvojiť takmer v každom veku, neskôr to však už bude spojené s čoraz väčšou námahou – zvlášť, ak ide o vzdelávanie skôr len akademického charakteru (čiže bifľovanie slovíčok, žiadni reálni „rodení hovoriaci“, nezáživné témy a často aj absencia vnútornej motivácie).
Nás, slovenských rodičov, pokiaľ nežijeme za hranicami našej krajinky, alebo nie sme multi-kulti, sa týka skôr sprostredkované učenie. Dnes už to často nenechávame len na školu, ale sami hľadáme zázračné kurzy, kupujeme knižky v origináli a podobne. Naše deti tak majú oveľa viac možností, ako sme mali my. Samozrejme, nemôžem opomenúť ani „hráčov hier“ a „sledovačov videí“, s ktorými treba nezriedka zvádzať boje o prístup k „wifine“ či „zariadeniu“:)). Ale aspoň sa tiež nejaké slovíčka priučia – v našom prípade viac než dosť.
To všetko však znamená, že učenie angličtiny doma sa netýka len „homeschoolerov“:).
Nasledovné materiály a inšpirácie tak budú, dúfam, pre vás užitočné o to viac.
Mapku si ako pdf môžete stiahnuť tu: to be mind map
Využijete ju ako rýchly prehľad a pomôcku pri zoznamovaní sa s tvarmi anglického slovesa byť.
Trojzložkové karty sú na učenie sa jazyka obzvlášť skvelé. Slovíčka sa s nimi pamätajú ľahšie i veselšie. Okrem toho sa táto aktivita dá spojiť aj s nejakou inou činnosťou, najlepšie hrou, a vtedy to ide ešte lepšie:).
My sme si napríklad pri slovíčkach o garderóbe kartičky rozdávali ako karty (obrázkom dole) – dohodnutý počet, napríklad päť. Cieľom bolo predstaviť si, že by to neboli len fotky, ale skutočné veci, ktoré by sme si mali reálne obliecť (povedať to v angličtine). A potom sme sa smiali na tom, čo nám vyšiel za outfit (zvlášť, keď tam bolo všetko okrem nohavíc, alebo sa objavili krásne šperky, ale ku nim už takmer nič:)).
Ukážka kartičiek „clothes“ (oblečenie)
Celý súbor je dosť obsiahly – ak budete mať šťastie, oblečiete sa od hlavy po päty:) – a kartičky si môžete stiahnuť tu: kartičky_clothes
Z tretieho ročníka nám zostali aj kartičky na tému „school supplies“ (školské pomôcky) a „playground“ (na ihrisku).
Pokiaľ máte pochybnosti ohľadom výslovnosti, viaceré online slovníky majú k dispozícii aj zvukovú nahrávku slovíčka (napríklad Lingea). Alebo stačí zadať so „gúglu“ požadovaný výraz, napríklad „clothes„, k nemu napísať „pronunciation“ a potom už len kliknúť na ikonku so zvukom.
Ukážka kartičiek „school supplies“
Kartičky so slovíčkami k školským pomôckam nájdete tu: school supplies_kartičky
Práca s kartičkami je jednoduchá. Dieťa sa najprv zoznámi s obrázkami, ktoré obsahujú názov. Ideálne je zapojiť do tohto procesu aj telo, resp. pohyb. To znamená, napríklad zadať dieťaťu, aby zanieslo kartičku k reálnej veci (ak je taká možnosť) – povedzme fotografiu topánky k ozajstnej obuvi a, samozrejme, to i povedať v danom jazyku…
Keď sa študent či študentka s novými slovíčkami dosť dobre zoznámi, je na čase ponúknuť len obrázkové kartičky. Úlohou dieťaťa teraz bude priradiť k nim správne názvy. Ak sa pritom pomýli, nevadí. Správnosť si môže potom samé skontrolovať podľa hlavných kartičiek (slovo a obrázok spolu). Návod na prácu s kartičkami a hru nájdete aj v článku o vybraných slovách.
Ukážka kartičiek „playground“
Celý set ihriskových kartičiek je k dispozícii tu: playground_kartičky
Pre istotu ešte uvádzam, že kartičky sa volajú trojzložkové preto, že najprv sa nastrihá hlavná kartička, ktorá obsahuje obrázok a slovo spolu (1. zložka), potom len obrázok (2. zložka) a nakoniec len slovíčko (3. zložka).
Ukážka pomôcky ku dňom v týždni
Jednoduchú pomôcku si môžete stiahnuť tu: Days of the week
Ku dňom v týždni sa moc obrázkov vymyslieť nedá, tak som vytvorila kartičky čisto slovné. Ale dobre nám poslúžili aj v tejto podobe. Naša hopsalka mala zoraďovať názvy dní tak, ako idú za sebou, prepisovala podľa nich do zošita a pridali sme aj trochu rozprávania…
Neviem, ako je to v škole, ale súčasťou nášho domáceho „študírovania“ bývajú aj rôzne projekty. Ani v angličtine tomu nebolo inak. Jedným z nich bolo vytvoriť niečo na tému „Café on the beach“ (Kaviareň na pláži). Téma ako lusk, ale o tom potom:).
Keďže naša domškoláčka mala vtedy obdobie intenzívneho skladania z lega, bolo rýchlo rozhodnuté. Zo stavebnice vznikla kaviareň, z modrého tylu voda, pridali sme kamienky, mušle a všakovaké miniatúry… Potom si na kartičky z tvrdého papiera napísala názvy a hotovo. Dielo sme zakončili nahraním krátkeho videa (mama mobilová kameramanka, dieťa hovoriaca sprievodkyňa). Malo úspech a pani učiteľka ho potom, vraj, púšťala aj svojím denným žiakom…:)
Podobne sme sa zabavili aj pri „My house“. Lego dievčatá dostali parádny dom a kartičky s popismi v ňom (viď titulná fotografia).
Okrem toho som pre vzdelávacie účely vytvorila aj nákres domu, ktorý si študentka mohla vyfarbiť. K nemu som doplnila názvy jednotlivých častí (v podobe kartičiek), ktoré potom priraďovala.
Ak by sa vám táto aktivita zapáčila, domček si v pdf verzii môžete stiahnuť tu: english_house
Poznámka: Prázdna izba v podkroví čaká na fantáziu svojho virtuálneho obyvateľa:).
Aj do tejto činnosti je možné pridať trochu dynamiky. Stačí doma pohľadať nejaké figúrky, z lega alebo zo sladkých vajíčok a urobiť z nich obyvateľov alebo návštevníkov domu. A potom sa už len hrať. Dať požiadavku, aby sa postavička presunula do kuchyne, sadla si do kresla, aby skákala po posteli, bežala po streche a podobne (samozrejme, v angličtine). Ak je pre vás náročné hovoriť dieťaťu celé vety, pokojne to zjednodušte na slovíčka.
Okrem podobných aktivít sme nezabudli ani na knižky a nejaké tie online platformy či aplikácie. Osvedčilo na nám napríklad Duolingo (dostupné cez počítač alebo ako aplikácia v mobile). Naša študentka mu prišla na chuť najmä teraz, v piatom ročníku. Jednou z jeho výhod je, že dieťa má možnosť zažiť pocit úspechu a v prípade chyby sa cvičenie opakuje dovtedy, kým nie je zvládnuté.
Niekedy si pustíme aj Ewa English, ktorá je dostupná takisto aj ako bezplatná verzia (po istý level). Program obsahuje ukážky z filmov, čo je často i vtipné, len pozor, citlivejšie povahy nemusia byť nadšené z niektorých jazykových výrazov, ktoré sa tu občas objavia:). Veľkým plusom tejto appky však je, že ponúka možnosť napočúvať originálne znenie. Niektoré hlášky sú celkom chytľavé:).
Je fajn si obľúbené výrazy (z filmov, pesničiek, reklamy…) zapísať (mám na to špeci zápisník, prípadne ich ešte napíšem aj na bielu tabuľu…) a viackrát sa k nim vrátiť, ideálne to spojiť aj so srandou…
Aj takto sme napríklad precvičovali minulý čas – útržky z pesničiek od Madonny, Toma Pettyho či Rednexu a hlášky z filmov a seriálov…:))
Výborné na učenie sa jazyka sú filmy či rozprávky v pôvodnej verzii s titulkami (titulky pre staršie deti, mladším stačí zvuk). Zo začiatku v našom, resp. českom jazyku, neskôr, pri pokročilejšej úrovni, ak je to možné, tak už i s anglickými. A neskôr celkom bez.
Nielen kvôli napočúvaniu prízvuku, ale aj kvôli autenticite – pokúšať sa niečo prekladať zo slovenčiny do angličtiny môže často dopadnúť nie moc dobre, pokiaľ človek proste nevie, ako sa to povie. A v tom môžu byť kinematografické diela skutočne užitočné.
Čím viac podnetov dieťa má (obraz, zvuk, emócia…) a čím viac s jazykom pracuje, tým skôr a efektívnejšie sa ho naučí.
Ideálne je spojiť počúvanie, rozprávanie, čítanie a písanie. To posledné môže mať opäť viacero podôb. Zapisovanie slovíčok alebo tvorenie viet, prekladanie článkov, vypĺňanie pracovných listov alebo zošitov.
U nás sme si obľúbili sériu pracovných zošitov English World Workbook od Macmillan (bežne dostupné v online kníhkupectvách a používané aj v niektorých školách). Po viacerých pokusoch a omyloch s inými publikáciami sme našli, čo sme hľadali. Ich výhodou je, že sa dajú použiť aj bez učebnice, sú zrozumiteľné, systematické a prehľadné. Našu študentku veľmi bavia.
Okrem toho sme v 3. a 4. ročníku čiastočne preberali aj tituly Family and Friends (pretože naša vtedajšia kmeňová škola išla podľa nich). Všetky učebnice sme nekupovali. Na stránke vydavateľstva Oxford University Press je možné stiahnuť si k nim napríklad nahrávky i ďalšie materiály: Family and Friends Level 1, Family and Friends Level 2, Family and Friends Level 3…
Na Youtube je okrem toho dispozícii ich zvuková i obrázková nahrávka celej učebnice: Family and Friends 1, Family and Friends 2, Family and Friends 3 a ďalšie… Za nás fajn pomôcka.
V rámci Teacher´s Books rady existujú aj testy na precvičovanie. Skúste osloviť svojho vyučujúceho alebo vyučujúcu, aby sa s vami o ne podelili. Nám ich naša pani učiteľka ako svojim domškolákom ochotne zaslala.
Nemôžeme zabudnúť ani na knižné poklady. Často sa oplatí ísť prekutať mestskú knižnicu, človek tam môže nájsť aj to, čo by nečakal. V našej knižničke sme napríklad objavili takýto skvelý obrázkový slovník, ale tiež viacero publikácii v anglickom origináli.
Kto má chuť investovať do kúpy novej anglickej literatúry, určite nebude sklamaný. Skôr naopak, ponuka je taká bohatá, že je často problém, čo si vlastne vybrať. To sa vám môže napríklad stať pri publikáciách od vydavateľstva Usborne. A tiež to, že radosť bude mať nielen dieťa:).
Mne sa páčia ich knižky zo série o zvieratkách, ktoré obsahujú reálne informácie a majú primeraný rozsah textu. Podarené sú aj knižočky pre začínajúcich čitateľov (napríklad The Litte Book…), kde väčší text je určený pre dieťa a menší pre rodiča.
Prajem pohodové a hravé učenie:)
PS: Učenia angličtiny sa nebojte, ani keď nie je vašou silnou stránkou. Keď dáte deťom správne materiály, budú rýchlo napredovať aj bez vašej pomoci. Dôležitá je ich vnútorná motivácia, pozitívny prístup a podpora zo strany dospelých…