Vybrané slová po „B“ a „M“

Hlavnou témou, čo sa týka slovenského jazyka, sú v 3. ročníku vybrané slová. Rokmi ich akosi pribúda a „nahustiť“ toľko slovíčok do hlávok v priebehu pár týždňov môže dať celkom zabrať… Aby sme si to trochu uľahčili, opäť som tvorila myšlienkové mapy a kartičky.

Keďže sa učíme doma, použili sme nasledovný postup:

  • práca s myšlienkovou mapou – zoznámenie sa s vybranými slovami, ich zafixovanie
  • cvičenia s malými kartičkami – obsahujú vybrané slová a tiež výnimky doplnené o obrázok
  • hra s 3-zložkovými kartami – na precvičenie niektorých vybraných slov po b (biť/byť…), ktoré zvyknú niekedy robiť ťažkosti
  • cvičenia v učebnici zo slovenského jazyka pre 3. ročník
  • slovné hry v rámci každodenného života – „S akým i/y si teraz odomykáš…, premýšľaš…?“

Poďme teda na konkrétne materiály.

Vybrané slová po B

Pre našu domaškoláčku som vytvorila takúto myšlienkovú „mapu“ (viď obrázok nižšie). Slúži na ukotvenie vybraných slov v pamäti – pôsobí predovšetkým vizuálne. Dieťa si akoby „odfotografuje“ napísané výrazy do pamäťového „šuplíčka“ – pomôže mu v tom aj obrázok resp. slovné spojenie, cez ktoré sa vytvára asociácia…

Zábavným spestrením je zahrať si pritom pantomímu, tj. znázorniť slová, u ktorých sa to dá, pohybom a výrazom tváre.

Osviežiť pamäť, keď si dieťa nevie na niektoré slovo spomenúť, pomôže aj posunok – napríklad prsty ako rožky pri hlave môžu symbolizovať býka, vlnovka rukou vo vzduchu niečo, čo už odišlo (bývalé časy), pohyb ako pri pití čaju pripomenie obyčaj…:)

Myšlienková mapa na stiahnutie: vybrané po B

V ďalšom kroku som študentke ponúkla obrázkové kartičky.

Prvá časť obsahuje vybrané slová – odporúčam začať len s nimi. Keď už budú dieťaťu dostatočne známe, môže sa pridať aj druhá časť kartičiek s výnimkami (sú písané kurzívou).

Kartičky zvyknem strihať po dvojiciach, aby ich nebolo príliš veľa a potom zalaminovať (tj. vzniknú páry napr. by-aby, bystrý-bystrina, dobytok-býk…).

Žiačik môže na slová na kartičkách vymýšľať vety (čím smiešnejšie, tým lepšie:), príbeh, odpisovať ich do zošita.

Z najťažšie zapamätateľných výrazov si môžete vyrobiť napríklad i pexeso – stačí ich vytlačiť dvakrát…

Na konci súboru ešte nájdete niektoré odvodené slová. Celý si ho môžete stiahnuť tu: kartičky vybrané slová po B

Keďže vybrané slová po B obsahujú okrem iného aj výrazy byť, biť, dobyť a podobne, vyrobila som ešte trojzložkové karty, ktoré pomáhajú mať v tom jasno:)

Na ilustráciu prikladám niektoré z nich.

Celý dokument má 10 strán, celkovo 20 slovných spojení. Niektoré sú doplnené o poznámky…

Práca s trojzložkovými kartami môže byť i dynamická. Ale od začiatku – školákovi najprv predstavíme pravú stranu kartičiek, tj. kde je obrázok a slovné spojenie spolu, ako jeden celok. Niektoré sa dajú využiť aj ako zaujímavý námet na rozhovor.

Neskôr ich vymeníme za rozdelené kartičky – osobitne obrázok a osobitne výraz. Tu je viac možností. Spomínaná živšia práca môže prebiehať napríklad tak, že dieťa priradí oddelené slovné spojenia k obrázku. Potom sa vzdiali a spoluhráč mu dáva otázky alebo len povie výraz napríklad: „Byť, či nebyť…“, „V telocvični hrajú vybíjanú…“, „Pribíjala som klince a…“ a pod. Dieťa zakaždým povie, aké i/y by tam dalo a ide sa pozrieť na kartičku. Ak odpovedalo správne, môže si zobrať štítok s výrazom ako trofej. Pokiaľ sa pomýlilo, pozrie si, ako to má byť, ale štítok nechá na mieste. Takto to pokračuje, kým nezíska všetky slovné spojenia… Tento spôsob je vhodný aj pre „akčnejších“ študentov:).

Samozrejme, možností je viac… Záleží, čo vás baví.

Trojzložkové karty na stiahnutie: kartičky 3 zložkové po B

Vybrané slová po M

Od našej domožiačky mi prišla reklamácia, že si chce myšlienkovú mapu vyfarbiť sama (že mi to tiež nenapadlo:) a tak je ďalšia v čierno-bielom prevedení. Aj za lienku som dostala „spucung“, že prečo som ju vymaľovala…:))

K týmto vybraným slovám si môžete ešte dopísať či dokresliť zmyselpomyje

Myšlienková mapa s vybranými slovami po M na stiahnutie: vybrané M

Opäť nasledujú kartičky s obrázkami.

Postup je rovnaký ako pri kartičkách po B. Výnimky sú zase písané kurzívou.

Naša domaškoláčka bola celkom kreatívna. Tvorila napríklad vety: „Z umelých mihalníc sa mu mihalo pred očami. Na myjavský štadión prišli traktory so smykom. Keď som odomykala hlavu robotovi, tak sa celý mykal…“ Na niektorých sme sa veru aj zasmiali:).

 

Obrázkové kartičky s vybranými slovami po M si môžete stiahnuť tu: kartičky vybrané slová po M

Postupne pridám materiály aj k ďalším vybraným slovám.

Prajem veľa zábavy a učenie s ľahkosťou:)

 

 

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre
  1. Štefi píše:

    Skvelá práca … tak nejak si predstavujem pomôcky pre deti.

  2. Valéria Tóthová píše:

    Dobry den Velmi nam to pomohlo (ŠVPP).Nahodou vybrané slová po Z a F nemate v obrázkoch?

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Valéria, po „z“ budú v krátkom čase, po „f“ mi nie sú známe, či Ste mysleli niečo iné…? Všetko dobré prajem:)

  3. Valéria Tóthová píše:

    Dobre, veľmi pekne ďakujem za odpoveď.

  4. Lucia píše:

    Dobrý deň,
    mám na Vás obrovskú prosbu. Začali sme sa učiť vybrané slová spolu s Vami a Vašimi materiálmi. Žiaľ, na stránke nemáte už vybrané slová po V a Z (teda ich tu neviem nájsť). Máte to prosím spracované? Rada to od Vás aj odkúpim. Ďakujem za úžasné materiály.

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Lucia,
      ďakujem, vybrané slová budú k dispozícii v eshope. Uvedomujem si, že mi to trvá dlhšie, ako by som chcela, resp. ako by sa patrilo, ale dúfam, že v krátkom čase sa mi ho už podarí spustiť. Keď budú k dispozícii, môžem Vám dať vedieť. Ďakujem veľmi pekne za pochopenie a prajem všetko dobré:)

  5. Helena Djobeková píše:

    Dobrý deň pani Natália,
    perfektná práca, klobúk dole! :) Ani si neviete predstaviť ako veľmi mi pomohol učebný materiál ktorý Máte na Vašej stránke uverejnený! :) ĎAKUJEM. Mohla by som si u Vás zakúpiť aj zvyšné vybrané slová, ktoré na stránke uverejnené nemáte?
    Vopred Ďakujem,
    Helena D.

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Helenka,
      ďakujem veľmi pekne za spätnú väzbu. Zvyšné mám v pláne dokončiť, len potrebujem nájsť viac času i pomoc na technické riešenie… Keď konečne budú, určite ich na stránke nájdete. Ďakujem za trpezlivosť.
      Všetko dobré:). NS

  6. Michaela píše:

    Dobrý deň Natália dakujem že pomáhate nám mamám v učení doma. Dnes som natrafila na vaše materiály chvála.

  7. Mirka píše:

    Drahá domškolácka kreatívka! Veľmi pekný materiál. Prosím, môžete ešte lepšie vysvetliť, ako ste v úvode mysleli to, že Vám vzniknú páry? Nejako som to nepochopila. Že to nerotriháte celé na jednotlivé slová, ale akoby v (rýmujúcich sa?) pároch a potom laminujete?

    Veľká vďaka!

    • Natália Sollárová píše:

      Milá Mirka,
      myslela som na strihať ich po dvojiciach.
      Je to len kvôli lepšej manipulácii, ale pokojne môžu byť nastrihané aj po jednom – ako Vám vyhovuje.
      Prajem všetko dobré:).
      NS

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *