TOP zmyslové aktivity pre deti

Skáče vaše dieťa do každej kaluže? Prehrabáva pieskovisko ako o život? Zakaždým si sadne alebo kľakne na zem, hoci ste mu x-krát povedali, že to nemá robiť? Neustále sa vyzúva a chodí bosé…?

Vyberá si (podľa vás) samé nevhodné aktivity alebo sa tvári znudene? Zdá sa vám, že niekedy už naozaj neviete, čo by ste pre svoje deti vymysleli?

Možností na riešenie je niekoľko – no základom je dešifrovanie skutočnej potreby vášho dieťaťa (čo nie je vždy jednoduché).

Skúste svojho potomka viac POZOROVAŤ. Z pozície náhodného a teda i nestranného účastníka.

Nezaujatý pozorovateľ sa môže dozvedieť veľa zaujímavých vecí. Niektoré sa nám ako rodičom nemusia páčiť. No ak ich aspoň trochu odfiltrujeme od našich pocitov a predstáv, získame užitočné informácie, s ktorými môžeme ďalej pracovať.

Skúsme dať teraz bokom pravidlá a dohody, či spôsob komunikácie – odložme ich na neskôr – a zamerajme sa len na tú možnosť, že vaše dieťa to robí proste len preto, lebo to POTREBUJE.

Pre všetky deti je prirodzené objavovať, skúmať, dotýkať sa… ZAŽÍVAŤ. Preto, ak im ponúknete zmyslové zážitky, celkom isto to uvítajú. Jediné, čo si musíte vyriešiť, je svoj postoj k následkom:)

1. VODA

Vodu milujú asi všetky deti. Predovšetkým drobcovia do 3 rokov sú ňou doslova fascinovaní, ale svoje čaro má aj pre starších.

Aktivity: Kaluž, dážď, čľapkanie, prelievanie, polievanie, oblievanie… Nepotrebujete takmer nič iné, len vodu.

Keď naprší, vyzbrojte dieťa gumákmi a podľa počasia aj nepremokavým oblečením – a vypustite ho von:) Môžete si spoločne dohodnúť podmienky čľapkania (napr. žiadne špliechanie na ostatných alebo vstup do kaluže len v gumáčikoch…), pridať môžete vedierko a naberačku, či drobné skalky na hádzanie.

IMG_20180516_110314

Ak je teplo a prší príjemný dáždik, skúste sa po ňom spolu prebehnúť a poriadne zmoknúť:) Keď sa vrátite domov, spoločne sa zakrúťte do deky, popíjate čaj a rozprávajte sa…

Hrať sa s vodou a pritom sa učiť je možné i vnútri. Montessori pedagogika ponúka množstvo aktivít, ktorými si dieťa trénuje jemnú i hrubšiu motoriku. Môže prelievať z jedného džbánika do druhého – ideálne najprv z priesvitného, so zobáčikom na nalievanie a uškom na držanie. Postupne môže prejsť na nepriesvitné nádobky bez uška, liať cez lievik, či merať rôzne hladiny v odmerných valcoch

Alternatívou môže byť hra s kúskami ľadu – väčšími, či menšími – napríklad ich roztápanie soľou či dolovanie v nich zamrznutých drobných predmetov…

2. BLATO

Nie je nad to sa poriadne zablatiť. Zašpiniť. Umazať. Viete o tom, že je to celkom prirodzená potreba? A blato je na to úplne ideálne.

Ak neponúknete blato, môže sa stať, že sa vaše dieťa celé ponatiera nejakým krémom (nezabudne ani na nábytok), pomaľuje sa farbami, popolom, alebo proste tým, čo je po ruke.

farby

Aktivity: Blatový kúpeľ – najlepšie v teplom počasí a s čo najmenším množstvom oblečenia (len pre tých najodvážnejších rodičov:), rýpanie sa v hline (záhradka), maľovanie na telo, otláčanie rúk či nôh namočených vo farbe alebo domácej farbe (múka s trochou vody a potravinárskym farbivom)…

Potrebu rýpania v niečom môže vyriešiť aj cesto na hranie či domáca plastelína (z múky, soli, vody, vínneho kameňa a oleja)…

domáca plastelína

3. PIESOK

Piesok je taká klasika – zahrabávanie, vyhrabávanie, stavanie, robenie stôp – no nemusí byť len na ihrisku.

Aktivity: Ak je potrebou dieťaťa tvoriť, budovať a ničiť:), ako indoorovú aktivitu mu môžete ponúknuť tzv. kinetický piesok, ktorý drží po kope a je sypký súčasne – podľa toho, ako s ním zaobchádzate, alebo jeho domácu variantu (múka s olejom)…

Ak chce po ňom skôr chodiť – dovoľte mu vyzuť sa. Alternatívou môže byť chôdza po kamienkoch, tráve či drevách a materiáloch s rôznym povrchom… (môžete vytvoriť napr. zmyslový chodníček).

4. KOPA

Keď je niečoho veľa, deti to láka – chcú sa do toho vrhnúť. Môžu to byť farebné guličky v detskom centre, ale oveľa lepšia je kopa snehu, či lístia…

hurá jeseň 14

Aktivity: Ak práve nie je zima so snehom (sneh je zázračný univerzálny materiál, ktorý asi nikdy neomrzí) či jeseň, kedy sa dá nazhŕňať kopec lístia, môžete ponúknuť tzv. zmyslové boxy.

Ak máte doma starú detskú vaničku, môžete ju naplniť fazuľou, šošovicou, gaštanmi, alebo iným neštrukturovaným materiálom. Samozrejme primerane naturelu svojho dieťaťa (ak máte pojedača pidi vecí, alebo drobca, ktorý si testuje priechodnosť nošteka a uší vkladaním všelijakých maličkostí, tak fazuľa ani šošovica nebude dobrý nápad). Deti si môžu užiť celotelový „kúpeľ“, presýpanie do rôznych nádob a vedierok, sypanie za tričko…

hurá jeseň 2

V menšom je možné využiť rôzne plastové boxy či krabice, do nich nasypať napríklad ryžu či strukoviny, alebo len detskú krupicu a vytvoriť tak hrací priestor pre mini farmu, ríšu hmyzu a podobne…

zmyslový box

Ryžu ľahko zafarbíte pomocou potravinárskeho farbiva a pár lyžíc octu – spolu premiešajte v hrnci a nechajte vyschnúť na papieri na pečenie.

5. PENA

Toto jemné ľahučké bublinkové nič má zvláštne čaro.

Aktivity: Vaňa a veľa peny do kúpeľa je zaručená spokojnosť. Ale skúsili ste už dať dieťaťu do kúpeľne pri kúpaní aj ručný šľahač a mydlo, aby si penu mohlo samé vyrobiť?

Výroba peny je inak veľmi obľúbená aktivita aj „na sucho“. Na herničkách som mávala deti, ktoré dokázali doslova celé hodiny strúhať mydlo a šľahať penu. Vyrobenú penu si dokonca odkladali do zatváracích pohárov, a potom sa ju pokúšali predávať:)

Trochu netradičná, ale takisto úspešná dokáže byť aj pena na holenie – odporúčam sensitiv. Pripravte prázdny stôl alebo lavicu a dajte deťom do ruky sprej s penou – budú ju striekať na stôl a rozotierať. Potom môžu do nej písať či kresliť. Záverečné upratovanie môže byť súčasť aktivity:)

pena2

Druhou možnosťou je nastriekať čo najviac peny do väčšej nádoby alebo misky a hrať sa s ňou podľa fantázie – napríklad aj na zmrzlinu. Väčšina detí pritom spontánne objaví penové „rukavice“.

penové ruky

Tu by som chcela spomenúť skúsenosť – niektoré deti si z nejakého dôvodu nechcú zašpiniť ruky. Ak sa im to aj podarí, idú si ich rýchlo umyť. Toto je dobré rešpektovať a nechať dieťaťu priestor sa slobodne prejaviť.

Vyšší level je dať penu na holenie do pekáča alebo tácky s okrajmi, zarovnať lyžicou a kvapkať do nej potravinárske farbivo – vzniknú zaujímavé vzory i farebné kombinácie…

farebná pena

Toto je len malý náčrt toho, čo sa dá s deťmi robiť – a veľa z toho určite poznáte, možno i robíte.

Ak ste si tu našli niečo, čo vás inšpirovalo či inak potešilo, prajem veľa odvahy, otvorenú myseľ a radosti aj pre seba:)

 

Natália Sollárová
Som kreatívna žena mnohých záujmov i skúseností. Dnes to všetko prepájam a inšpirujem k životu, v ktorom rodič nie je obeťou, ale uvedomelým aktívnym človekom, ktorý vie, aký je jeho cieľ a kráča za ním spôsobom rešpektujúcim seba i dieťa. Mám prax poradkyne pri dojčení, lektorky viazania bábätiek do šatky, učiteľky v Montessori škôlke i lektorky v Montessori centre, niekoľkoročnom domácom vzdelávaní svojho dieťaťa (homeschoolingu) i redaktorky v novinách... Môj príbeh nájdete tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *